Yrityskuvaus, brändikuvaus, tuotekuvaus, henkilöstökuvaus, mainoskuvaus.. Kääk, miten mä ostan kuvia yritykseni tarpeisiin?
Tarviitko kuvia yrityksesi käyttöön, mutta et tiedä, mistä lähteä liikkeelle? Pää lyö tyhjää, kun mietit, minkälaisia kuvia tarvitsisit? Ja kaikki puhuu vaan brändikuvista! Ja mikä se kuvapankkikin on, ja onko se oma kasvokuva oltava siellä netissä.. Niin paljon kysymyksiä ja vähän vastauksia. Koitanpa avata tähän yrityskuvausta oman työni kautta, joten nyt kerron, miten homma kanssani toimii.
(Jos yrityskuvien merkitys kiinnostaa, niin siihen liittyvän kirjoitukseni löydät täältä.)
Karkeasti prosessi menee näin: yhteydenotto, kuvaussuunnittelu, kuvaus, kuvien valinta, kuvankäsittely, kuvien toimitus ja laskutus sekä kuvien käyttö. Toivon sinun osallistuvan kuvaussuunnitteluun sekä kuvaukseen, mahdollisesti kuvien valintaan, mutta ainakin kuvien käyttöön. 😀 Seuraavaksi avaan hieman jokaista vaihetta.
Usein asiakas laittaa sähköpostia tai soittaa, että tarvitsisi kuvia yrityksen käyttöön. Lähes tulkoon aina tarve on ainakin henkilökuville, mutta usein myös tuotekuville, toimitilakuville, tilannekuville ja/tai tunnelmakuville. Henkilökuvat voivat olla poseerattuja tai rennosti työnteon lomassa otettuja tai vaikka lempikahvilassasi otettuja riippuen toimialastasi. Pääasia on, että ne kertovat millainen sinä olet. Kuvilla voimme myös visualisoida yrityksesi toimintatapoja, asiakaskohtaamisia tai mitä ikinä haluatkaan kuvilla kertoa. Tuotekuvat puolestaan voivat olla joko fiiliskuvia tai valkoisella taustalla kuvattuja tuotekuvia tai vaikka jopa molempia. Mutta miten sitten päätämme, mitä kuvataan, kun mahdollisuuksia on niin paljon?
Ensimmäisen yhteydenoton jälkeen vierailen mahdollisen asiakkaan somekanavissa ja nettisivuilla, ja koitan muodostaa kuvan yrityksestä ja sen visuaalisesta ilmeestä. Tämän jälkeen yleensä soittelen asiakkaalle, kartoitan asiakkaan toiveita ja tarkennan havaintojani. Tämä tapahtuu useimmiten tosiaan nykyään puhelimitse (etenkin näin korona-aikaan), koska se on helppoa ja nopeaa. Puhelimessa saamme myös toisistamme paramman käsityksen kuin pelkkien viestin välityksellä! Tämä kartoitusvaihe on osa kuvaussuunnitelman tekoa. Suunnitelma tehdään aina yksilöllisesti juuri sinun yrityksellesi. Riittää, että kerrot minulle itsestäsi ja yrityksestäsi. Minä poimin sieltä asioita kuvaussuunnitelman tueksi.
Puhelun jälkeen teen kuvaussuunnitelmaa, että minkälaisia kuvia voisimme juuri sinulle ottaa. Kirjoittelen ideoita ylös, koostan niistä ehkä kuvallista moodboardia ajatusteni tueksi. Moodboardilla voi myös helposti kertoa toiselle, että minkälaisia ideoita on kuvauksen suhteen tai minkälaista sävymaailmaa ajattelee kuville, jos yrityksen ilme ja tuleva kuvausmiljöö antaa sille vapaat kädet. Lähetän sinulle sähköpostilla omat ajatukseni koostetusti ja täydennämme niitä vielä yhdessä, jos sinulle on tullut lisäideoita. Kuvaussuunnitelman avulla on myös helppo listata itse kuvauksessa tarvittavia esineitä, tavaroita, rekvisiittaa. Kuvaussuunnitelman mukaan minä myös pakkaan kamerakassini…tarvitaanko esim lisävaloja vaiko ei.. 🙂
Toisinaan yrittäjällä on hyvinkin selkeä käsitys siitä, että minkälaisia kuvia tarvitsee, jolloin voidaan tehdä vain lyhyt kuvaussuunnitelma ja koostaa ajatukset vaikka vain sähköpostitse.
Itse kuvauspäivän suunnitelman teen ennen kuvausta. Pohdin, miten päivä tai kuvaustuokio etenee. (Toisinaan kuvaus vaatii myös erillisen valaisusuunnitelman tekoa, mutta se olisikin sitten jo toisen postauksen aihe se..) Toki välillä suunnitelma voi muuttua lennossa, mutta näin ammattikuvaajana se ei menoa haittaa. Kuvauspäivänä voin tulla teidän tiloihin kuvaamaan tai sitten voimme kuvata täällä studiossani Tampereen Kalevassa. Täällä onnistuu myös miljöömäisemmät potretit ja sijainnin puolesta myös miljöökuvat ulkona (joko kaupunkimiljöötä tai puistoa). Kuvauksissa otan yleensä runsaasti kuvia ja näytän niitä myös sinulle kameran ruudulta, jotta tiedät, minkälaisia kuvia on tulossa. Henkilökuvauksessa kuvien näyttäminen kameran ruudulta myös muuten rentouttaa mallia, kun hieman näkee, miltä siellä kameran ruudulla oikein näyttääkään (ja onko se tukka ojennuksessa).
Kuvauspäivän jälkeen minä käyn läpi kuvasaaliin ja koostan sieltä parhaat kuvat. Mikäli sinä osallistut valintaan, laitan parhaimmiston salasanalla suojattuun nettigalleriaan, mihin sinä pääset katselemaan kuvia ja tekemään valintoja. Kuvien valinnan jälkeen vastuu siirtyy jälleen minulle. Minä vielä editoin kuvat ja toimitan ne sinulle laskun kera 1-5 arkipäivän sisällä tilauksesta. Tämän jälkeen vastuu on taas sinulla. Toivon, että käytät kuvia monipuolisesti: nettisivuillasi ja kaikissa mahdollisissa somekanavissasi.
Paljonko tämä kaikki sitten maksaa? Teen sinulle aina yksilöllisen tarjouksen kuvaustarpeittesi mukaan. Hinta muodostuu kuvaukseen käytetystä ajasta ja kuvien määrästä. Kuvaussuunnittelu sen sijaan kuuluu aina hintaan. Yrityskuvausten hinnat alkavat 250 eurosta (alv 0%).
Niin ja mikä se brändikuvaus siis olikaan? Lähes jokaista yrityskuvausta voidaan mielestäni kutsua myös nimellä brändikuvaus, koska kuvillahan on tarkoitus kertoa sinun, yrityksesi tarinaa. Kuvien on tarkoitus tukea yrityksesi viestiä, sitä mitä sinä tai yrityksesi edustaa. Brändikuvat ovat valokuvia yrityksen markkinointiin.
Ja sitten vielä se kuvapankki. Kuvapankki on sananmukaisesti sinun yrityksesi ilme ja brändi huomioiden kuvattu kasa kuvia, joita voit käyttää markkinoinnissasi erilaisiin kuvatarpeisiin. Kuvauksen yhteydessä pyritään ottamaan laajasti erilaisia kuvia yrityksesi toimintaan sopivista aiheista. Tällä pyritään taklaamaan ongelma, että ei olisi sopivaa kuvamateriaalia, kun haluat kertoa yleisöllesi jostain tietystä aiheesta.
Niiiiiiin ja, kyllä se oma kuva on hyvä olla näkyvissä. Ihminen ostaa pääsääntöisesti ihmiseltä, ja on aina kiva tietää, kenen kanssa sitä asioi. 🙂
Liitänpä tähän muutaman esimerkkikuvan sisareni yrityksestä Nooran Putiikista. Nooran yritys on värikäs ja hauska. Kaikki tämä saa näkyä ja pitääkin!